dijous, 28 de febrer del 2013

Brunyols de l'Empordà - Brunyols de Quaresma



Cada any, quan arriben les dates de Quaresma, a casa faig brunyols. Per què n'hi dic brunyols i no bunyols? Doncs perquè a la zona de l'Empordà, on hi tinc la llar familiar, sempre se n'ha dit així. Els pastissers de la zona diuen que els anomenen amb aquest nom per distingir-los de la zona de Barcelona. Segons expliquen, els de l'Empordà s'elaboren de manera diferent, alguns apunten que en comptes d'anís es fa servir matafaluga, d'altres que porten més aire, alguns asseguren que sempre surten foradats pel mig... sigui com sigui, els brunyols de l'Empordà són dels més bons que he tastat mai.

Els brunyols que més m'agraden són els de vent, tot i que ara ja se'n facin de crema, de xocolata i altres farciments. Els de vent tenen aquell efecte sorpresa, torradets per fora i esponjosos per dins. A més, no són uns dolços gaire dolços, vull dir que no porten gaire sucre a la massa, només el sucre que els arrebossa i que els fa més temptadors... 

Aquest any, he seguit la recepta del bon amic Joan Muntada, un amant boig de la xocolata i mestre pastisser de la Pastisseria Muntada (Castellar del Vallès). No deixeu de fer un cop d'ull a la seva pàgina, val la pena veure què elabora i, fins i tot, hi podreu veure vídeos explicatius que ell mateix protagonitza. Com us deia, he seguit la recepta però n'he reduït les quantitats, que ja se sap que els pastissers estan acostumats a fer grans produccions, he he... i fan ben fet! Tot i això, ja us aviso que us en sortiran mooolts! Així que en podreu regalar a tort i a dret! Per això no cal patir... he he he.

Ingredients per a la massa mare:
125 g de farina de força
100 c de llet
50 g de llevat

Per als brunyols:
500 g de farina de força
la massa mare
75 g de mantega
60 g de sucre
la pell de mitja llimona ratllada
5 ous
5 g de sal
75 cl de llet
1 rajolí d'anís del mono
5 g de llevat en pols (impulsor)


El que farem el primer dia serà preparar la masse mare i la deixarem tota la nit a la nevera. L'endemà, elaborarem els brunyols:
Ingredients per a la massa mare i la massa resultant, que deixarem reposar el primer dia.

El segon dia, comencem a elaborar la recepta barrejant tots els ingredients. Hi afegirem el rajoli d'anís i amassarem durant 15 minuts. Després, ho deixarem llevar durant una mitja hora. Quan hagi passat aquest temps untarem un plat amb oli i farem boletes amb la massa, deixant-les a punt per fregir.


Després, doncs, les fregirem amb oli ben calent i abundant. No podrem fer totes les boletes de cop, o sigui que les anirem fregint a grapats, en funció de la capacitat de la cassola. Les anirem girant amb l'ajut d'una espàtula, perquè es torrin per tots costats.



Quan agafin aquest color daurat, traurem els brunyols del foc i els disposarem damunt d'un paper absorvent perquè perdin l'excés d'oli. Courem els següents. Repetim l'operació fins que s'acabi la massa.


Un cop tenim els brunyols cuits els arrebossarem amb sucre gra i els deixarem refredar sobre una safata. Els servirem sols o bé acompanyats d'una ratafia, d'un pedro ximenes o d'algun altre caldo que ens vingui de gust i ens agradi. I els més valents, ho podeu acompanyar d'un anís del mono!



Si aquests els veieu molt difícils de fer aquí teniu una altra recepta, la que vaig fer servir l'any passat, dels











40 comentaris:

  1. estic amb tu...a mi tb m'agraden mes els brunyols q els bunyols...i m'agradaria fer-los, guardo la recepta!

    ResponElimina
  2. A Eva le encantan. Son su perdición.
    Saludos desde Waterbridge.

    -Andy-

    ResponElimina
  3. Tienen que estar muy ricos estos buñuelos, al ver las fotos me dan ganas de probar de hacer unos pocos a ver como me salen. Te han quedado estupendos y una explicación excelente.
    Besos.
    Jaime

    ResponElimina
  4. hummmmmmmm m'enduc uns cuants per fer el cafetó aquesta tarda , tenen una pinta excepcional nena que boooooooons

    ResponElimina
    Respostes
    1. Aquest bunyols em porten molts records!!!! la mare sempre els feia i força semblants.
      Porten feia però val la pena. T'han quedat molt i molt bé

      Elimina
  5. Com m'agraden els bunyols Marina!
    T'han quedat molt bé, ben infladets!!
    ptns!

    ResponElimina
  6. Marina jo sempre n'he dit brunyols . Jo els de l'emporda no n'he fet . Jo els faig del més amassats . Ara veient la teva recepta m'has recordat que s'acosta setmana santa i s'hauran de fer els brunyols.
    Si en tingues uns quants per berenar!!!!.
    Petons

    ResponElimina
  7. ...però no porten matafulugaaaaaaaaaaa !!!!, buaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !!!!...snif,snif...

    ResponElimina
  8. Fixe't si els trobo bons... que em menjo fins la "r" !!! ajaja... enhorabona!!!
    Ptns
    Lourdes

    ResponElimina
  9. Jo tinc pensat fer-ne la setmana que ve, a vessar de xocolata... Haig de mirar que em quedin tan uniformes, de mida, com els teus!!! Una abraçada
    Mònica

    ResponElimina
  10. carai si que te'ls has treballat!! pero quina pinta tan bona Marina!! aiiii sort que no els tinc a propet que ja no en quedarien! petons

    ResponElimina
  11. Es un comer y no parar Marina,irresistibles de buenos
    Peto

    ResponElimina
  12. Uohh!! Ja feia temps que en volia fer (a casa no paren de demanar-me'ls), ara ja no tinc excusa!
    Petons!

    ResponElimina
  13. Ummmm riquisimos Marina, son un vicio¡¡¡ besos

    ResponElimina
  14. Ohhh quina pinta aquests bunyols!! fa anys que no en menjo... petons

    ResponElimina
  15. Llàstima que aquests bunyols només els puc admirar, perquè han d'estar super-bons
    La Pastisseria del tue amic, fabulosa

    ResponElimina
  16. Marina, ricos, ricos, ricos. Yo este año no he hecho, pero son un vicio, me encantan. Besitos.

    ResponElimina
  17. deu meu... quina pinta que te això... espectacular!!
    http://bonprofitbarcelona.blogspot.com.es/

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies!! Encantada de saludar-te, encara no t'havia vist per aquí. Ara et vinc a veure una estona. Petons

      Elimina
  18. Quants brunyols Marina, jo en vull! T'han sortit de 10, res que envejar als que venen, al contrari.
    Petons.

    ResponElimina
  19. Jo també prefereixo els de vent, aquests que han de llevar em semblen molt més complicats. Però a tu t'han quedat perfectes, ja ve bé que en surtin molts, je je je... ;)

    ResponElimina
  20. No n'he fet mai... és que tinc un germà a qui li queden perfectes, i ell és l'encarregat dels bunyols, heheh!!!

    PTNTS
    Dolça

    ResponElimina
  21. Uala! M'apunto la recepta... tinc una sogra que els fa de llepar-se els dits,,, veiam si li puc fer la competència!
    Salut!
    Mireia (www.cuinantambsobres.blogspot.com)

    ResponElimina
  22. Marina els faré segur, jo faig els de massa choux i els de més a l'interior de Girona, més consistents, i a casa també en diem brunyols!!

    ResponElimina
  23. Marina t'han quedat perfectes aquest brunyols de quaresma i les fotos fantásticas.

    ResponElimina
  24. Quina bona recepta, es veuen tan esponyosus que donen ganes d'agafarne uns quans....petonets.

    ResponElimina
  25. Que bons que estàn, jo normalment m'espero a setmana santa, però me n'has fet venir moltes ganes! T'han quedat molt bé nyam!

    ResponElimina
  26. Marina quin espectacle de bunyols! casi mosego la pantalla. Vaig a donar una volteta ara que tinc cinc minutets.

    ResponElimina
  27. Uff, quines ganes de fer-los per berenar, però ja veig que fins demà no podrem tastar-los. Gràcies, Marina!

    ResponElimina
  28. Hola Marina!!
    estava fent la llista de la compra pq vull fer els bunyols i tinc un dubte sobre el llevat... el de la massa mare és llevat fresc?
    I sinó... faig els de l'any passat que també fan una pintassa!!!
    Eva - cuinantentrellibres

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí, el de la massa mare és llevat fresc, Eva! El que venen als forns i que també pots trobar a la zona de refrigerats i masses dels súpers. Ja m'explicaràs!Petons

      Elimina
    2. D'avui si que no passa! Ja ho tinc tot a punt per la massa mare, i demà... bunyols!!

      Elimina
  29. Quins brunyols mes macos, han d'estar molt bons!!Jo hi poso matafaluga sempre.
    Un petó.

    ResponElimina
  30. Aquests també tenen una pinta que diu: 'Cómeme', jeje. petons

    ResponElimina
  31. Ara ens hi posarem, i sí, ho farem almb l'altra recepta, que es veu més senzilla... espero surtin bé, que venim d'un xasco de raviolis casolans...!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Segur que sí, campions!! Anims, sort i a gaudir-ne! Petons

      Elimina
    2. Segur que sí, campions!! Anims, sort i a gaudir-ne! Petons

      Elimina

Gràcies per visitar-me, m'ajudes a seguir aquí! Fins aviat!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...